I stay put

Ringde aldrig till kvinnan om lägenheten jag skrev om tidigare. Efter att ha funderat fram och tillbaka och pratat med Tobias kom vi fram till att 180€ mera per månad är den inte och kan vara värd. Vet att jag kommer att få ett nytt batteri i julklapp, så om jag sätter 180€ på el kostnader för att ha batteriet igång, har jag varmt här hemma fram till sommaren.

Nu har vi en superhyra, lite under 500€/månad med vatten och bilplats inräknat, och då hyr vi ju ett eget litet hus. Det är ju bara kylan som är lite jobbig, men det är ungefär 4 jobbiga månader kvar innan sommaren, så nog skall vi klara oss fint:) Sätter hellre 80€/månad på värme och sparar ändå 100€, än att flytta till en mindre lägenhet, längre från centrum och tvingar katterna att vänja sig vid en ny plats.

Vi har ju som mål att kunna köpa eget hus inom 2 år, så genom att bo kvar med denna billiga hyra, kan det till och med vara möjligt! Från och med mars kommer Tobias, förhoppningsvis, att förtjäna mera pengar och jag kan börja jobba från april, så då skulle vi kunna börja spara mera än 50-250€/månad som vi gör nu.

Eftersom jag/vi också drömmer om att få barn snart, så behövs det lite besparingar. Eftersom jag studerar ännu är den föräldrapeng jag skulle få om vi fick barn innan jag är klar mycket låg, så försöker att sätta undan nu varje månad, så att det finns lite extra att använda ifall att.

Så nu skall jag tvinga (eller ja, hoppas han tycker det låter intressant och deltar frivilligt:P) Tobias att ta en ekonomi-diskussion med mig. Vill att vi funderar vad vi ännu kan spara in på, hur mycket vi kan spara ihop på 1,5-2år och vad för extra kostnader det skulle bli med en baby i huset! Det blir programmet för någon kväll denna vecka.


Blev långt och flummigt inlägg och kanske inte särskillt intressant, men kul om någon orkat ta sig igenom det! Skriv gärna en kommentar om ni har några tips på hur vi kan spara in på våra utgifter ännu mera:)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0