Spara vs. Slösa

Jag har en ganska tu delad personlighet i frågan om att vara Spara eller Slösa.

Spara: Jag tycker om att ställa up budgeter, ge mig själv ekonomiska utmaningar (ex. att klara 2 veckors matinköp för 2 pers + 2 katter på endast 50€), sätta undan pengar, arbeta extra för att få mera pengar att spara mm.

Slösa: Tycker om att shoppa, tröttnar lätt på att leva sparsamt då jag vet att det finns pengar, går gärna på behandlingar, kör bil fast jag kunde tagit cykel mm.

I och för sig tror jag att de flesta gör de samma "slösa-misstagen" som jag. Shoppa gillar väl de flesta (alla vill kanske inte ha kläder, men elektronik, filmer, inredning...), många vill säkert gärna köpa lite "lyxigare" mat än att äta kållåda med potatis för 3dje dagen i rad, gärna skämmer man också bort sig med massage, manikyr eller en ansiktsbehandling ibland och på mornarna känns det oftast mera lockande att sätta sig i bilen än att cykla iväg till skolan/jobbet.

Ändå känner jag mig ofta så dålig då jag slösar pengar på "onödigheter". En av mina största drömmar just nu är att kunna köpa ett hus tillsammans med Tobias, så jag borde ju spara alla pengar jag kan för det. Samtidigt vet jag att vi inte kan få ett lån förrän i alla fall en av oss har ett ordentligt arbete, så det känns så tråkigt att leva jätte sparsamt i en obestämd tid...

För att få lite ordning på mina pengar har jag en "Saga fond" där jag sätter undan pengar då jag kan och sedan får ajg använda det till vad jag vill. Största delen kommer att sparas till ett hus, men en del använder jag också till nöjen på vägen till huset. Exempelvis idag var jag till en outlet som säljer skor. Vanligtvis är priserna helt ok, nu var alla skor på minst 50% rabatt och enda upp till 80%, så jag passade på att köpa 2 par skor åt mig. Ett par stövlar för vintern och ett par läderskor. Skorna hoppas jag på att kunna använda många år och de kostade endast 44,50€ och stövlarna fick jag för 19€. Tycker dessa köp var helt smarta att satsa lite av mina "Saga" pengar på. Jag beställde också tid för ansiktsrengöring, så dit far resten av nöjdesdelen av mina pengar. 

Så totalt satsar jag 120€ på nöjen nu under denna vecka, och jag har inte satsat några större summor sen början av september. Kanske jag kan klassa mig till Spara i alla fall? 




(Bild från google.com)


Kommentarer
Postat av: Sandra



Skulle du vilja gå ner i vikt snabbt? Jag har gått ner 3½ kg på 1 vecka, kika in!

2011-11-22 @ 19:24:17
URL: http://saandriiiee.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0