Spartips: Använd kontanter

De flesta av oss använder sig av betalkort i vardagen, men det gör att pengarna lätt försvinner och innan du vet ordet av är kontot i stort sett tomt. Ett bra tips som jag mycket går efter är att använda mig av kontanter.

Gör upp en lätt budget (ja, många tycker det är sååå tråkigt) där dina inkomster och uppskattade utgifter står uppskrivna. Börja med att dra bort hyra, el, vatten, telefon, internet och andra fasta utgifter, samt det du vill spara (om du vill). Efter det är det lätt att se hur mycket pengar du har kvar till mat, nöjen och andra rörliga kostnader.

Sedan kan du gå till en bankautomat och ta ut det du har att använda under en vecka. Dela upp det i mat och nöjen, så vet du exakt hur mycket du kan satsa på exempelvis kläder under veckan, kanske det inte räcker till det där snygga paret skor just nu, men om du sparar till nästa vecka kanske det räcker?

Vill du sedan spara lite extra pengar så plocka fram en burk var du samlar alla mynt ur plånboken. Samla där i 1,3,6 eller 12 månader och gör sedan något kul för pengarna. Genom att spara på det här sättet kan du bra ha råda att åka på semester för mynten, om inte varje år så i alla fall vart annat, helt beroende på vart du vill och hur effektiv du är på att lägga undan mynten.




(Bild från google.com)




Kommentarer
Postat av: Jenny

sv: Ja de förstår jag. Väldigt bra spartips. Måste bli bättre på det om jag nu skulle komma in på skolan och man tjänar mindre.

2011-11-23 @ 11:04:49
URL: http://alschkling.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0